تاریخچه حسینیه افوشته نطنز
.
تعزیه بادرود
درباره وبلاگ


این وبلاگ برای توسعه وترویج تعزیه شهرستان ساخته شده وبه هیچ عنوان از شخص یاگروه خاصی جانب داری نمی کند. ازتمامی دوستان وهمکاران گرامی درخواست میکنم اگر مطالب،عکس ،فیلم و... درمورد تعزیه وتعزیه خوانی در شهرستان دارند به آدرس «ashtari_hadi@yahoo.com»بفرستید تابا نام خودتون در این وبلاگ قرار بدیم. با تشکر تلفن تماس: 09137432378
پروفایل مدير وبلاگ
مطالب اخير
ورود کاربران
نام کاربری
رمز عبور
رمز عبو را فراموش کرده ام
مطالب تصادفی
خبرنامه




مطالب مرتبط
عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

جستجو

..........به هم دست یاری دادند تا حسینیه افوشته را که به یک ویرانه و محلی برای عبور چارپایان و اسکان کاروان های شتر تبدیل شده بود را سر و سامان دهند.آن ها پس از زحمت های بسیار در سال ۱۳۴۵ هیئت باب الحوائج قمر بنی هاشم را تاسیس کردند.

در سال ۱۳۴۸ با خرید چادر سقف حسینیه را مانند خیمه پوشاندند و آن را برای اجرای مراسم آماده کردند که در همان سال گروهی از تعزیه خوانان تهران به سرپرستی مرحوم هاشم فیاض و مرتضی سلیمانی به افوشته دعوت شدند و مورد استقبال اهالی نطنز قرار گرفتند و از آن پس تعزیه خوانی توسط افراد غیر بومی من جمله مرحوم لقمان یوسفی و غلامعلی ایوبی و گاه با همکاری افراد بومی از جمله مرحوم شادروان ملا علی اصغر ذاکر حقیقی اجرا می شد.

تعزیه هایی چون قانیای فرنگ،یحیی و ذکریا،جنگ مالک اشتر،به چاه انداختن یوسف،تولد امام حسین،حمزه،پادشاهی یوسف،فتاح،پشیمانی یزید در این حسینیه خوانده شد که بسیار زیبا و بی نظیر بود.

بعد از سال۴۸ طبقه دوم حسینیه در مدت بسیار کوتاهی احداث شد.راه های عبور از داخل حسینیه مسدود گردید،چهار طرف حسینیه از سمت بیرونی بازسازی شد و ساختمانی در کنار آن به نام جایگاه در دو طبقه احداث گردید و در سال۱۳۶۵ مصادف با میلاد امام زمان افتتاح شد.قریب به ده سال پیش هیئت اقدام به ساخت اسکلت فلزی چادر برای امنیت و آرامش بیشتر عزاداران کرد.

سال های زیادی پس از گروه غلامعلی ایوبی،تعزیه با افراد بومی که توسط مرحوم لقمان یوسفی پرورش یافته بودند به سرپرستی و شهادت خوانی اکبر حاج هادی اجرا می شد.اما در چهار سالی که گذشت توسط حاج محمد عبقری تحولی در کادر اجرایی هیئت ایجاد شد.باه همت و تلاش او و سید مسعود بروجردی و جوانان خدمتگزار،اجرا های بومی جایش را به تعزیه های حرفه ای با حضور پیشکسوتان و اساتید این هنر داد.حسینیه افوشته پس از ۳۰ سال شاهد بزرگانی بود که یاد استاد مرتضی سلیمانی و مرحوم هاشم  فیاض را در خاطرش زنده کرد.به گونه ای که در ۴ سال اخیر برگزیده و مطرح در سطح کشور بوده است و این افتخار را داشته که در همایشی که جهت ثبت ملی تعزیه در یونسکو که با حضور شخص رییس جمهور در تهران برگزار گردید،از۱۰ نفر از اعضا و خدمت گزارانش دعوت به عمل آید.

حسینیه ای که تمام سرمایه اش در قلب جوانان با تقوا و عاشورایی صفت می باشد، که پوشه میزنند،جارو میکشند،فرش پهن و جمع می کنند،غذا می پزند و حتی با افتخار سرویس های حسینیه را نظافت می کنند و عاشقانه قدم در راه اعتلای فرهنگ عاشورا می گذارند.این روز ها باز سازی جایگاه حسینیه توسط هنرمندان اصفهانی به صورت زیبا و نفیس رو به اتمام است که پیش قدم و مسبب آن در کنار حمایت چند تن از خادمین امام حسین(ع) حاج محمد عبقری می باشد.

امید است در سایه ی محبت سیدالشهدا با همکاری اعضای هیئت و خدمتگزاران آن این شکوه و بزرگی همیشه باقی بماند.

برگرفته از کتاب درۀ الصدف

منبع:ياران تعزيه


کد +1 گوگل

نظرات شما عزیزان:

محسن پور
ساعت22:50---16 ارديبهشت 1395
چه عجب یادی از حاجی هادی ها کردید


چندین سال تو این حسینیه خدمت کردن ولی اسمی ازسون برده نشد ولی باز شما یادی کردید
پاسخ: ممنون که به ما سر زدید . در کل وظیفه ی اصلی ما اینه که از این میراث گران بها حفاظت کنیم و افرادی که تو این ضمینه نقش دارند رو از یاد نبریم..../


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نوع مطلب : گالری تصاویر، عکس های تعزیه ، متفرقه، ،
برچسب ها : تعزيه بادرود، نطنز، حسينيه افوشته نطنز، تاريخچه حسينيه افوشته نطنز،

امتیاز : :: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0
تعداد بازدید مطلب : 3861



محبوبترین مطالب
آیدی یاهو مدیر
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تعزیه بادرود و آدرس taziehbadrood.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







پیوندهای روزانه
آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 467
  • کل نظرات ارسالی : 148
  • تعداد کل کاربران : 3
  • بازدید امروز : 56
  • بازدید دیروز : 1
  • بازدید هفته : 153
  • بازدید این ماه : 9597
  • بازدید سال : 18716
  • بازدید کل : 295468
امکانات جانبی
.
.
.